Bokodrama

I dag vandret jeg forbi en bokhandel og gikk med friskt og sprekt mot inn for å kjøpe meg en ny perm og notatbok til skolestart. Å begynne høsten med litt fint kontorutstyr i orden er en smart investering. Lite visste jeg om at å gå inn der var langt fra den mentale investeringen jeg hadde ventet på. Butikk var smekkfull i bøker (ja jeg er klar over at bokhandler selger bøker, men det var ikke hvilke som helst!) Det var en butikk stappfull av bøker som ikke sier GOD NOK, men som sa BLI BEDRE! Bli bedre enn deg selv! Bli en bedre utgave! Her er noen eksempler:

Suverent sunt? Jeg vil ha suverent godt! Og jeg vil ikke ha høye hæler når jeg lager mat, jeg vil ha tøfler og forkle med brun saus fra i fjor.

Maks forbrenning? 8 uker? Jeg liker potet. Jeg liker sjokolade. Jeg liker veldig godt chips. Og jeg liker ikke å bli fortalt at jeg trenger å kjøpe en bok om å få maks forbrenning.

Her kan det visst skje enda mer på 8 uker! Tenk om man kjøper begge bøkene samtidig. Da får man maks forbrenning samtidig som man blir en bedre og yngre utgave av seg selv! Yngre? Jeg vil jammen meg ikke være 18 år igjen. Skru tilbake tiden? Ellers takk. Jeg liker Iphonen min, facern, likestillingen og 2012 for godt til det.

Kjære vene, må vi begynne med det og?

Det tar visst litt lengre tid ser jeg om man skal endre på en hel familie. Fint det da i alle fall, kunne blitt litt travelt om man kun hadde 8 uker på seg til slikt. Så damer (og evt. menn), sett av 12 uker av livet ditt (og resten av familiens) og bli en supersunn familie. Muttern, jeg er fornøyd slik det er og takker gjerne ja til svele-invitasjonen i kveld likevel. Vi kan begynne det nye livet neste uke. Takk.

Det kan hende dette ikke er veldig god bokreklame og jeg vil derfor påpeke at jeg ikke har lest noen av disse bøkene og at de sikkert er gode. Jeg håper de kjøpes av folk som vil ha de, og ikke av folk som føler de bør ha de. I tillegg var det summen av alt denne mandags morgenen i Bergen by, og om noen skal ha skylden for dette så er det de bokhandelansattes utstillingsevner og min tomme kaffeboks.

Jeg avsluttet bokhandelturen min med å se på en ganske gøy bok. Den bladde jeg i, og lo. Butikkdamen sa det var en perfekt venninnegave. Jeg tenkte på hvorfor vi kjøper sånne bli-bedre-bøker til oss selv, og morsomme bøker til venninner. Fra nå av skal jeg behandle meg selv som en veldig god venn, og kjøpe bøker jeg blir glad og god-nok-som-jeg-er av.

5 thoughts on “Bokodrama

  1. Superflinke Ingrid slår til igjen!!!! Fantastisk å lese bloggen din!!!!!! Atter en gang storkoser jeg meg!!!Håper du får en kjempeflott helg – det fortjener du MASSE!!!!! god-klemmis fra Kari Anne

Legg igjen en kommentar

